Natursnokarna

snokheader600x262
Rädda en groda, följ ett rävspår eller håva smådjur i sjön – häng med Natursnokarna! Det är vår barn- och familjeverksamhet där barn och deras vuxna upptäcker naturen tillsammans.
Natursnokarna vill välkomna fler barn och deras vuxna ut i naturen. Vi gör utflykter och lär oss om naturen genom att leka, upptäcka och undersöka.

Varför snoka i naturen med Naturskyddsföreningen?
Det finns mycket spännande i naturen! I Natursnokarna upptäcker barn och deras vuxna naturen tillsammans. Dels för att det är så kul, dels för att det får oss att må bra. Men också för att vi ska lära känna och förstå mer om naturen. Den vuxne har ansvar för sitt barn under hela aktiviteten.
Vi tror att de som får chans att uppleva och lära sig mer om naturen också blir mer rädda om den.

Hur snokar vi?
Vi kollar till exempel in vad som händer i en stubbe, följer djurens spår i snön, håller småkrypsrace, spanar in fladdermöss och småfåglar. Vi testar om vi kan hoppa längre än en hare och om vi kan känna igen olika knoppar på träden. Och vi fikar runt många eldar. Aktiviteterna varierar beroende på årstid, vilken ålder det är på barnen och vilka intressen Snokgruppen och ledarna har.
snok_fagel_stor

Vem kan snoka?
Alla barn mellan 2-12 år som har med sig en vuxen som är medlem i Naturskyddsföreningen är välkomna. Det kan vara pappa, mormor, farbror, gudmor eller snälla granntanten.
Natursnokarna just i Värnamo riktar sej till barn mellan 3-6 år och syskon får vara med efter bästa förmåga.

Planerade snokträffar 2018

Natursnokarna i Värnamo har aktiviteter följande datum under våren 2018.
Söndagar 9:30-11:30.
Plats och tema kommer ca 14 dagar före utsatt datum.
V5: 4/2 februari-snokning
V12: 25/3 mars-snokning
V18: 6/5 maj-snokning
Mer info om varje Snoktillfälle presenteras som aktiviteter i vår kalender och som event på vår facebooksida.

s42nq

Kontakta oss på natursnokarna.varnamo@gmail.com om du vill veta mer eller anmäla dig!
Det går också bra att kontakta snokledare Rose-Marie på telefon 072-215 05 54.

ill-snoken-groda

Här hittar du de aktiviteter vi redan har genomfört med Natursnokarna.