Programblad 2019

Ladda hem Programblad 2019-02-11 (pdf)

Program 2019

Natursnokarna
Natursnokarna är vår barn- och familjeverksamhet där barn och deras vuxna upptäcker naturen tillsammans. Vi gör utflykter och lär oss om naturen genom att leka, upptäcka och undersöka. Natursnokarna i Värnamo vänder sig till barn mellan 3-6 år som har med sig en vuxen som är (eller blir) medlem i Naturskyddsföreningen. Det kan vara pappa, mormor, farbror, gudmor eller snälla granntanten. Även syskon är välkomna.
Tid och plats: söndag 17 februari kl. 9.30-11.30, Mossleskogen.
Tema: gissa bajset och göra fågelmatare.
Mer detaljerad information om plats och tema för snokningen presenteras senast 14 dagar innan på vår hemsida och på Facebook.
Kontakta oss på natursnokarna.varnamo@gmail.com eller ring snokledare Rose-Marie på 072-2150554.

Värnamo Naturskyddsförenings kretsstämma
Tid och plats: måndag 11 mars kl. 18, Studieförbundet Vuxenskolan, Sveavägen 1.
Välkommen till vårt årsmöte för sedvanliga årsmötesförhandlingar, val av styrelse, m.m. I år får vi besök av Joakim Norgren och Keith Johansson från Värnamo kommun, som kommer att berätta om kommunens framtidsplaner för friluftslivet. Föreningen bjuder på fika.
Kontaktperson: Peter Thorén, 070-6766961

Natursnokarna
Tid: söndag 31 mars kl. 9.30-11.30, plats ej fastställd.
Tema: grodor. Mer detaljerad information om plats och tema för snokningen presenteras senast 14 dagar innan på vår hemsida och på Facebook. Kontakta oss på natursnokarna.varnamo@gmail.com eller ring snokledare Rose-Marie på 072-2150554.

Klädbytardag
Tid och plats: lördag 6 april kl. 10-13, Gummifabriken, entrén mot järnvägen.
Välkommen till vår traditionsenliga klädbytardag! Genom att byta kläder med varandra spar vi både miljö och pengar, och så är det roligt också! Ta med dig max fem hela, rena och snygga plagg och välj nya bland de vi har fått in.
Kontaktperson: Kerstin Thornell, 076-8008760

Fågelutflykt till Svänö
Tid och plats: lördag 27 april, samåkning från kommunens p-plats kl. 7.00.
Följ med till Svänö vid Store Mosse för att spana efter spännande fåglar. Medtag eget fika och gärna kikare.
Kontaktperson: Mats Johansson, 070-3748547

Natursnokarna
Tid: söndag 12 maj kl. 9.30-11.30, plats ej fastställd. Tema: fåglar. Mer detaljerad information om plats och tema för snokningen presenteras senast 14 dagar innan på vår hemsida och på Facebook. Kontakta oss på natursnokarna.varnamo@gmail.com eller ring snokledare Rose-Marie på 072-2150554.
Utflykt till vår nyaste nationalpark Åsnen
Tid: söndag 19 maj, heldagsutflykt.
Tillsammans med Naturskyddsföreningen i Gnosjö besöker vi och får en guidning i vår nyaste nationalpark Åsnen, ett märkligt orört skogs- och sjölandskap. Vi samåker i egna bilar. Ta med fika och gärna kikare. Anmälan senast 14/5 till Sigge Magnusson, 070-6061183.

Biologiska mångfaldens dag
Tid: onsdag 22 maj.
Vi kommer att uppmärksamma biologiska mångfaldens dag och särskilt de viktiga och artrika betesmarker som finns i vår bygd.
Mer information kommer att finnas på hemsidan och på Facebook. Kontaktperson: Peter Thorén, 070-6766961

Naturnatta
Tid och plats: onsdag 5 juni kl. 23, samling vid Lövö, Store Mosse.
Njut av försommarens ljud, dofter och grönskande skönhet under Naturnatta! Gnosjö Naturskyddsförening arrangerar tillsammans med Store Mosse nationalpark. Medtag fika, varma kläder och gärna kikare. Mer information på www.storemosse.se.

Natursnokarna
Datum för hösten kommer att publiceras på hemsidan och på Facebook i början av hösten.

Slåtter på Rusarebo äng
Tid och plats: lördag 3 augusti kl. 13-16, Rusarebo.
Ta med familjen eller några vänner så samlas vi på Rusarebo och slår ängen med lie och räfsar hö. Medtag gärna egen lie och räfsa om du har, annars finns det att låna. Den som inte kan slå med lie är välkommen att prova på, räfsa eller kanske bada? Vi bjuder på fika.
Kontaktperson: Andreas Berger, 070-4435697.

Miljövänliga veckan v. 40 – Ta vara på det du har!
Förra årets kampanj Fixa grejen genomsyrar även höstens Miljö-vänliga Vecka. Årets tema handlar även om ägodelande i praktiken: Sköt om dina prylar! Laga det trasiga. Byt med andra. Låna eller hyr saker du bara använder ibland. Smarta tips för miljön och plånboken!
Mer information och inspiration kommer att finnas på hemsidan och på Facebook.
Kontaktperson: Birgitta Andersson, 070-6224960

Naturupplevelser på Store Mosse
Tid och plats: onsdag 13 november kl. 19, Naturum Store Mosse.
Bengt Andersson visar bilder och berättar om sin 50 år långa erfarenhet av fågelskådning och andra naturupplevelser på Store Mosse. Föreningen bjuder på fika.
Kontaktperson: Sigge Magnusson, 070-6061183

Vill du engagera dig?
Det finns möjlighet att vara med så mycket eller lite du vill. Allt från att hjälpa till med en enstaka aktivitet till att vara med i en grupp eller sitta i styrelsen. Saknar du någon aktivitet i programmet? Kom till kretsstämman,
skicka ett mejl eller ring och gör din åsikt hörd!
Kontakta Kerstin Thornell, 076-8008760 eller kerstin.thornell@gmail.com.

Följ oss gärna på Facebook eller på hemsidan för att hålla dig uppdaterad och få information om våra aktiviteter

Program för 2018