Programblad 2018

Letar du efter 2019 års programblad. Det fullständiga programbladet för 2019 publiceras så snart det är klart.
Tills vidare får ni planera in Natursnokarna som har sina aktiviteter för våren 2019 klara.

Ladda hem programbladet (pdf) Program 2018 (version: 2018-01-26)

Program 2018

Natursnokarna
Tid: söndag 4 februari kl. 9.30-11.30 Rädda en groda, följ ett rävspår eller håva smådjur i sjön – häng med Natursnokarna! Det är vår barn- och familjeverksamhet där barn och deras vuxna upptäcker naturen tillsammans. Vi gör utflykter och lär oss om naturen genom att leka, upptäcka och undersöka. Natursnokarna i Värnamo vänder sig till barn mellan 3-6 år som har med sig en vuxen som är medlem i Naturskyddsföreningen. Det kan vara pappa, mormor, farbror, gudmor eller snälla granntanten. Även syskon är välkomna.Information om plats och tema för snokningen presenteras senast 14 dagar innan på vår hemsida och på Facebook.
Kontakta oss på natursnokarna.varnamo@gmail.com eller ring snokledare Rose-Marie på 072-2150554.

Värnamo Naturskyddsförenings kretsstämma
Tid och plats: torsdag 8 mars kl. 18.30
Församlingshemmet (vita salen), Kyrkogatan 17, Värnamo
Välkommen till vårt årsmöte för sedvanliga årsmötesförhandlingar, val av styrelse m.m. I år får vi besök av Linus Enochsson, landskapsarkitekt på Värnamo kommun, som berättar om ”projekt Apladalen” och om kommunens grönstrukturplan. Föreningen bjuder på fika.

Tid: söndag 25 mars kl. 9.30-11.30

Klädbytardag
Tid och plats: lördag 14 april kl. 10-14, Gummifabriken, Värnamo
Vi i den rika delen av världen shoppar alldeles för mycket. Det drabbar miljö och människor i andra länder hårt. Klädbytardagen har blivit tradition och en del i den heta och fortsatt växande miljötrenden att återbruka, byta och skänka bort såväl kläder som prylar. De plagg som man har tröttnat på eller som inte längre passar blir nya och roliga för någon annan. Livet på kläderna förlängs och vi bidrar till en bättre miljö. Ta med dig max fem hela, rena och snygga plagg och välj nya bland de vi har fått in.
Kontaktperson: Kerstin Thornell, 076-8008760

Tid: söndag 6 maj kl. 9.30-11.30

Utflykt till Skillingaryds skjutfält
Tid och plats: lördag 19 maj, samåkning från Stadshusets P-plats, Värnamo kl. 8.30
Dan Damberg guidar oss på Skillingaryds skjutfält som på grund av sin långa historia som militär övningsplats erbjuder intressanta naturupplevelser. Den särpräglade naturen består av ljunghedar som uppkommit genom bränder och skog med sönderskjutna döda träd. Medtag fika. Begränsat antal platser, anmälan senast 16 maj.

Naturnatta
Tid och plats: tisdag 5 juni kl. 23, samling vid Lövö, Store Mosse
Njut av försommarens ljud, dofter och grönskande skönhet under Naturnatta!
Gnosjö Naturskyddsförening arrangerar tillsammans med Store Mosse nationalpark. Medtag fika, varma kläder och kikare. Mer information på www.storemosse.se.

Slåtter på Rusarebo äng
Tid och plats: lördag 28 juli kl. 13-16, Rusarebo
Ta med familjen eller några vänner så samlas vi på Rusarebo och slår ängen med lie och räfsar hö. Medtag gärna egen lie och räfsa om du har, annars finns det att låna. Den som inte kan slå med lie är välkommen att prova på, räfsa eller kanske bada? Föreningen bjuder på fika.
Kontaktperson: Andreas Berger, 070-4435697

Så brukades området kring Store Mosse och Kävsjön förr
Tid och plats: onsdag 5 september kl. 18, Naturum, Store Mosse
Sten Davidsson från Kävsjö by delar med sig av sina minnen av hur marken kring Kävsjön, Store Mosse, användes förr i tiden. Samarrangemang med Gnosjö Naturskyddsförening. Föreningen bjuder på fika. Vid bra väder avslutar vi eventuellt med en kortare snöskovandring, medtag stövlar.

Natursnokarna
Söndag den 9/9 09:30-11:30. Idag letar Natursnokarna efter djur som kryper. Vi bygger småkryps-lockare av potatis.
Ta med egen fika, kläder efter väder och sittunderlag.
Eventuellt är det fortfarande eldningsförbud.
Ta även med potatis, sked och en glasburk med lock.
Vi samlas vid Prostsjöns grillplats klocka 09:30 där upptäcksfärden in i småkrypens värld startar.
Anmälan till Rose-Marie på telefon 072-215 05 54 eller via natursnokarna.varnamo@gmail.com.

Natursnokarna
Nytt datum! Söndagen den 14/10 (istf den 21/10) kommer oktober-snokningen att bli av.
Tid: 09:30-11:30. Samling: Vindskyddet vid Fräkenvägen.
Tema: Lyssna, lukta och smaka? på naturen!
Vi tänder grillen. Ta med egen fika och kläder efter väder.
Kontakta oss på natursnokarna.varnamo@gmail.com om du vill veta mer eller anmäla dig!
Det går också bra att kontakta snokledare Rose-Marie på telefon 072-215 05 54.

Miljövänliga veckan
Tid: vecka 40
Årets tema för miljövänliga veckan är ”Ta vara på det du har”. Vi vill inspirera till att konsumera mindre och mer hållbart. Information om våra aktiviteter under miljövänliga veckan kommer att finnas på hemsidan och på Facebook.
Kontaktperson: Kerstin Thornell, 076-8008760

Naturupplevelser i Ecuador
Tid och plats: onsdag 24 oktober kl. 18, Naturum, Store Mosse När Johan Rova är ledig från Länsstyrelsen händer det att han åker på forskningsresa till Sydamerika för att leta växter. De senaste åren har han besökt Ecuador ett par gånger och i kväll får vi följa med honom till Amazonas källflöden vid de dimmiga regnskogarna i Cordillera del Condor och nationalparkerna Cuyabeno och Yasuní.
Samarrangemang med Gnosjö Naturskyddsförening. Föreningen bjuder på fika.

Klimatsmart mat
Tid och plats: torsdag 15 november kl. 17-20 ca. Elevköken, Finnvedens Gymnasieskola
Vad vi väljer att äta är viktigt för miljön och klimatet. Välkomna till en trivsam kväll där vi tillsammans lagar, äter och pratar om klimatsmart mat. Självkostnadspris 50 kr/person. Anmälan senast 12 november till Kerstin Thornell, kerstin.thornell@gmail.com, 076-8008760.

Natursnokarna
Söndagen den 2/12 december-snokning. Mer info kommer.

Vill du engagera dig?
Det finns möjlighet att vara med så mycket eller lite du vill. Allt från att hjälpa till med en enstaka aktivitet till att vara med i en grupp eller sitta i styrelsen. Kanske saknar du någon aktivitet i programmet? Kom till kretsstämman, skicka ett mejl eller ring och gör din åsikt hörd! Kontakta Kerstin Thornell tel 076-8008760 eller mejla kerstin.thornell@gmail.com

Vi planerar, vid lämplig tidpunkt och väderlek, andra trevliga spontana aktiviteter som t.ex. ugglespaning, grillkväll på Rusarebo och andra naturutflykter. Följ oss på Facebook eller här på hemsidan för mer information. Vi har även en sms-grupp för inbjudan till spontana utflykter och aktiviteter.

Förra årets programblad: Programblad 2017