Programblad 2017

Ladda hem programbladet (pdf): PROGRAMBLAD 2017 A5 (rev2: 2017-02-26 )

Program 2017

Värnamo Naturskyddsförenings kretsstämma
Tid och plats: torsdag 9 mars kl 18.30
Församlingshemmet (vita salen), Kyrkogatan 17, Värnamo
Välkommen till vårt årsmöte för sedvanliga årsmötesförhandlingar, val av styrelse m.m. Vi får besök av Dan Damberg som visar bilder och berättar om natur och kultur på Skillingaryds skjutfält. Naturskyddsföreningen bjuder på fika.
Kontaktperson: Peter Thorén, 070-6766961

Agenda 2030-dagarna
Tid: torsdag 23 – lördag 25 mars
På FN:s toppmöte i New York 2015 antog världens länder 17 globala mål och Agenda 2030 för att leda världen mot en hållbar och rättvis framtid. De globala målen syftar till att lösa klimatkrisen samt förverkliga de mänskliga rättigheterna. FN:s generalsekreterare Ban Ki-moon sa på mötet: ”Vi är den första generationen som kan utrota fattigdomen, och den sista som kan bekämpa klimatförändringarna.”
Värnamo kommun arrangerar i samarbete med bl. a. Naturskyddsföreningen Agenda 2030-dagarna för att alla ska känna till målen. Två av kvällarna kommer det att visas film med miljötema.
För mer information se http://www.varnamo.se/agenda2030.

Klädbytardag (under Agenda 2030-dagarna)
Tid och plats: fredag 24 mars kl 15-18 Gummifabriken, Värnamo
Vi i den rika delen av världen shoppar alldeles för mycket. Det drabbar miljö och människor hårt i andra länder. Samtidigt så börjar många tröttna på slit-och-slängtrenden. En klädbytardag är en rolig, social och helt gratis aktivitet som ger konkret
miljönytta. De plagg som man har tröttnat på eller som inte längre passar blir nya och roliga för någon annan. Livet på kläderna förlängs och vi bidrar till en bättre miljö. Ta med dig max fem hela, rena och snygga plagg och välj nya bland de vi har fått in.
Kontaktperson: Kerstin Thornell, 076-8008760

Earth Hour (under Agenda 2030-dagarna)
Tid och plats: lördag 25 mars
Kyrktorget, Värnamo
Tillsammans med kommunen och andra aktörer uppmärksammar vi Earth Hour – WWF:s globala miljömanifestation. Vi ser det som ett sätt att uppmana makthavarna att ta krafttag för klimatet!
För mer information se www.varnamo.se/agenda2030.

Natursnokarna: Apelsinbåtar i Kröklebäcken, Apladalen
Tid: 26 mars kl 13-15
Plats: meddelas på hemsidan och Facebook senast 14 dagar före utsatt datum.
Rädda en groda, följ ett rävspår eller håva smådjur i sjön – häng med Natursnokarna! Det är vår barn- och familjeverksamhet där barn och deras vuxna upptäcker naturen tillsammans. Vi gör utflykter och lär oss om naturen genom att leka, upptäcka och undersöka. Natursnokarna i Värnamo vänder sig till barn mellan 4-8 år som har med sig en vuxen som är medlem i Naturskyddsföreningen.
Det kan vara pappa, mormor, farbror, gudmor eller snälla granntanten. Även syskon är välkomna.
Kontakta oss på natursnokarna.varnamo@gmail.com eller ring snokledare Rose-Marie på 072-2150554.

Utflykt till det rika odlingslandskapet i Bråbygden
Tid: lördag 13 maj, heldagsutflykt.
Bråbygden är en bit av ett gammaldags Småland med en sällsynt flora och fauna. En unik landsbygd på ca 5 400 hektar som är belägen i Kristdala socken, Oskarshamns kommun. Miltals med hägnade gärdesgårdar ramar in slåtterängar och beteshagar. Hamlade träd står som statyer i det böljande landskapet. Fägatorna trampas ännu av nötkreatur som vallas in till mjölkning. Avfärd från Värnamo på morgonen och fika någonstans längs vägen. Väl framme i Bråbygden får vi lyssna till en representant för bygden, gå på en guidad visning och äta kolbullar till lunch. Hemma i Värnamo igen på kvällen.
Anmälan senast 30 april till Peter Thorén, 070-6766961,
peter.thoren71@gmail.com

Natursnokarna: Fåglar och Store Mosse
Tid: 14 maj 7 maj kl 13-15

Afterwork på Rusarebo
Tid och plats: fredag 2 juni kl 17.30, Rusarebo
Samåkning från stadshusets parkeringsplats kl 17.
Välkomna till Rusarebo för att träffa Naturskyddsföreningen! Vi träffas efter jobbet för att umgås, njuta av naturen och ha trevligt. Vill du veta mer om vår krets, engagera dig eller helt enkelt bara träffa andra medlemmar är du varmt välkommen.
Grillplatsen kommer vara tänd så packa gärna med något som går att grilla i fikakorgen! Kontaktperson: Jonna Öhrn, 070-4249260

Naturnatta
Tid och plats: måndag 5 juni kl 23, samling vid Lövö, Store Mosse
Njut av försommarens ljud, dofter och grönskande skönhet under Naturnatta! Gnosjö Naturskyddsförening arrangerar tillsammans med Store Mosse nationalpark. Medtag fika och gärna kikare. För mer information se www.storemosse.se.

Slåtter på Rusarebo äng
Tid och plats: lördag 29 juli kl 13-16, Rusarebo.
Ta med dig familjen eller några vänner så samlas vi på Rusarebo och slår ängen med lie och räfsar hö. Medtag gärna egen lie och räfsa om du har, annars finns det att låna. Den som inte kan slå med lie är välkommen att pröva på, räfsa eller kanske bada? Naturskyddsföreningen bjuder på fika.
Kontaktperson: Andreas Berger, 070-4435697

Natursnokarna: Håvning i sötvatten
Tid: 20 augusti kl 13-15

Miljövänliga veckan
Tid: Vecka 40
Även i år är hygienprodukter temat för miljövänliga veckan. Kan ett schampo vara bra eller dåligt för dig och för planeten? Vad betyder märkningen på flaskan? Mer information kommer på vår Facebooksida och på hemsidan.
Kontaktperson: Jonna Öhrn, 070-4249260

Natursnokarna: Mossor och lavar
Tid: 22 oktober kl 13-15
Plats: meddelas på hemsidan och Facebook senast 14 dagar före utsatt datum

Klimatsmart mat
Tid och plats: torsdag 9 november kl 17-21, Finnvedens gymnasiums skolkök
Vad vi väljer att äta är viktigt för miljön och klimatet! Välkomna till en trivsam kväll där vi tillsammans lagar, äter och pratar om klimatsmart mat.
Självkostnadspris 50 kr/person.
Anmälan senast 5 november till Rose-Marie Nilsson, 072-2150554, rose.nilsson83@gmail.com

Natursnokarna: Reflexvandring och mörkermys
Tid: 3 december kl 17-19

Lokalt naturupplevelseprojekt
Under året kommer vi i samarbete med kommunen hålla i en förstudie om möjligheten att etablera vandrings-/cykelleder runt Bor. Kommunen är mycket positiv till vårt initiativ att försöka knyta samman naturpärlor som Rusarebo naturreservat, Moens gård, Södergårdsviken, Åråns naturreservat m.fl. och har sökt medel som LONA-projekt (lokal naturvårdssatsning). I arbetet med förstudien ska berörda markägare kontaktas, samhällsintressenter (föreningar, näringsliv) identifieras och alternativa vägsträckningar hittas.
Vill du delta i processen eller har idéer kring projektet är du välkommen att höra av dig till Andreas Berger, 070-4435697.

Vill du engagera dig?
Det finns möjlighet att vara med så mycket eller lite du vill. Allt från att hjälpa till med en enstaka aktivitet till att vara med i en grupp eller sitta i styrelsen. Kanske saknar du någon aktivitet i programmet? Kom till kretsstämman, skicka ett mejl eller ring och gör din åsikt hörd! Kontakta Kerstin Thornell tel 076-8008760 eller mejla kerstin.thornell@gmail.com

Här hittar du aktuell information
På vår hemsida www.varnamo.naturskyddsforeningen.se hittar du nyheter och information från föreningen. Här finns också en kalender med aktuell information om våra aktiviteter samt kontaktuppgifter. Vi finns också på Facebook, följ oss gärna så får du senaste nytt från Värnamo