Programblad 2016

Ladda hem: Programblad 2016 (A5-folder) pdf

Program 2016

Äntligen har vi Natursnokar i Värnamo!
Läs mer om snokarnas aktiviteter.

Värnamo Naturskyddsförenings årsstämma
Tid och plats: torsdag 10 mars kl. 18.30. Församlingshemmet, Kyrkogatan 17, Värnamo. Konferensrummet en trappa upp.
Välkommen till vårt årsmöte för sedvanliga årsmötesförhandlingar, val av styrelse m.m. Vi får besök av Roland Junerup som visar bilder och berättar om Rusarebo äng. Naturskyddsföreningen bjuder på fika.
Kontaktperson: Peter Thorén, 070-6766961

Earth Hour
Tid och plats: lördag 19 mars, Kyrktorget i Värnamo.
Tillsammans med kommunen och andra föreningar uppmärksammar vi Earth hour – världens största miljömanifestation. Vi ser det som ett sätt att uppmana makthavarna att ta krafttag för klimatet!
Håll utkik i pressen för mer information.
Kontaktperson: Rose-Marie Nilsson, 072-2150554

Naturskogskväll med Martha Wägeus
Tid och plats: onsdag 30 mars kl 19. Naturum Store Mosse.
I ett samarrangemang med Gnosjökretsen bjuder vi in till en träff med Martha Wägeus som berättar och visar bilder från naturskogar utan mänsklig påverkan både i europeiska Ryssland (taiga i Pechoro-Ilich) och i nordöstra USA (lövdominerad i Adirondack).
Kontaktperson: Peter Thorén, 070-6766961

Klädbytardag
Tid och plats: lördag 16 april kl 10-13.30. Stadsbiblioteket Värnamo
Vi i den rika delen av världen shoppar allt mer, trots överfyllda garderober. Det drabbar miljö och människor hårt i andra länder. Samtidigt så börjar många tröttna på slit-och-släng-trenden. Second hand är både miljösmart och kul. På Klädbytardagen blir det ännu bättre. Det är en rolig, social och helt gratis aktivitet som ger konkret miljönytta. Ta med dig max tre hela, rena och snygga plagg och välj nya bland de vi har fått in.
Naturskyddsföreningen bjuder på fika.
Kontaktperson: Kerstin Thornell, 076-8008760

Guidad tur i Brotorpabäck Naturreservat, Mistelås
Tid och plats: söndag 22 maj.
Vi samlas på stadshusets P-plats i Värnamo kl 14 för samåkning och beräknas vara tillbaka i Värnamo ca kl 17.
Roland Junerup visar runt och berättar om nya naturreservatet Brotorpabäck på Tagels gård. Ta med familjen och vännerna, packa fikakorgen och följ med på en söndagsutflykt till ett unikt och mycket värdefullt lövskogsområde väster om Tagels gård och sjön Rymmen.
Kontaktperson: Andreas Berger, 070-4435697

Naturnatta på Store Mosse
Tid och plats: natten mellan söndag 5 juni och måndag 6 juni. Samling vid Lövö kl 23.
Följ med oss ut i naturen i natt! Njut av försommarens ljud, dofter och grönskande skönhet under Naturnatta.
Ett samarrangemang med Store Mosse nationalpark och Gnosjö Naturskyddsförening.
Mer information på www.storemosse.se

Slåtter på Rusarebo äng – prova på att slå med lie!
Tid och plats: 30 juli kl 13-16, Rusarebo
Välkomna till Rusarebo för vår traditionsenliga lieslåtter av ängen. Ta med egen lie och räfsa om du har, annars finns det att låna.
Naturskyddsföreningen bjuder på fika.
Kontaktperson: Andreas Berger, 070-4435697

Miljövänliga veckan
Tid: Vecka 40
Temat för miljövänliga veckan 2016 är ”Schyssta produkter i badrumsskåpet”. Kan ett schampo vara bra eller dåligt för dig och för planeten? Vad betyder miljömärkningen på flaskan?
Mer information kommer på vår facebook-sida och på hemsidan.
Kontaktperson: Jonna Öhrn, 070-4249260

Klimatsmart mat
Tid: torsdag 10/11, klockan 17-21.
Vad vi väljer att äta är viktigt för miljön och klimatet! Välkomna till en trivsam kväll där vi tillsammans lagar, äter och pratar om klimatsmart mat.
Självkostnadspris, obligatorisk anmälan.
Mer information kommer senare på vår facebook-sida och på hemsidan.
Kontaktperson: Rose-Marie Nilsson, 072-2150554

Affischen: https://varnamo.naturskyddsforeningen.se/wp-content/uploads/sites/293/2016/09/A3-Affisch-Värnamo-Naturskyddsförening-Klimatsmart-Mat-2016.pdf

Eventet på facebook: https://www.facebook.com/events/311396685898128/

Vill DU engagera dig?
Det finns möjlighet att vara med så mycket eller lite du vill. Allt från att hjälpa till med en enstaka aktivitet till att gå med i en arbetsgrupp eller sitta i styrelsen. Kanske saknar du någon aktivitet i programmet? Kom till kretsstämman, skicka ett mejl eller slå en signal och gör din åsikt hörd!

Kretsen på nätet
facebook finns de senaste nyheterna och genom att gilla vår sida och svara på en fråga har du under februari-mars 2016 chansen att vinna kaffe och semla eller en Divine rättvisemärkt chokladkaka från Världsbutiken!

Äldre programblad
Programbladet för 2015 pdf